۱۳۹۴ بهمن ۱۲, دوشنبه

چه دلایلی ثابت می کند که انجیل یوحنا معتبر است؟

چه دلایلی ثابت می کند که انجیل یوحنا معتبر است؟
01.30.2016
10 بهمن 1394
نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ
مخالفان کتاب مقدس بر این باورند که انجیل یوحنا توسط یوحنا شاگرد مسیح نوشته نشده و متن آن با اناجیل دیگر در تضاد است! آیا این ادعا صحیح است؟
یک. نویسنده یک یهودی بود، زیرا
الف. با جغرافیای سرزمین اسرائیل کاملا آشنایی داشت، به خصوص در مورد اورشلیم و اطراف آن. مثلا او می دانست که چاه یعقوب عمیق است (فصل 4 آیه 11).
"بیت عنیا روستایی است در آن طرف رود اردن، جایی که یحیی مردم را تعمید می داد" (فصل 1 آیه 28).
ب. او از آیات عهد عتیق نقل قول کرد (فصل 12 آیه 40، فصل 13 آیه 18، فصل 19 آیه 37).
ج. به اعیاد یهودی اشاره نمود (فصل 2 آیه 13، فصل 6 آیه 4، فصل 11 آیه 55).
دوم. نویسنده شاهد عینی بود، زیرا روایات او شامل جزئیات دقیق مانند زمان، مکان و واکنش و احساس مردم بود.
سوم. نویسنده چند بار خود را جزو شاهدان عینی ذکر می کند.
به عنوان مثال: "در میان ما زندگی کرد، ما بزرگی و جلال او را به چشم خود دیدیم" (فصل 1 آیه 14). متی در فصل هفدهم انجیلش می گوید که پطرس، یعقوب و یوحنا در زمان تبدیل هیئت مسیح حضور داشتند.
یوحنا شاهد مصلوب شدن مسیح بود (فصل 19 آیه 35). "آن شاگرد تمام این وقایع را دید و نوشت و همه ما می دانیم که این نوشته ها عین حقیقت است تا شما نیز ایمان بیاورید" (فصل 21 آیه 24). "در حدود ساعت شش بود که مسیح کنار چاه نشست" (فصل 4 آیه 6).
چهار. او شاگرد مسیح بود. شاگردی که همواره با پطرس در کتاب اعمال رسولان دیده می شود "یوحنا" است.
پنجم. اگر نویسنده شخص دیگری بود، نمی توانست با دقت جزئیات را بنویسد.
ششم. پدران کلیسا تایید کردند که یوحنا نویسنده انجیل چهارم است:
شاگرد یوحنا "پلی کارپ" نام داشت. او یوحنا را نویسنده انجیل چهارم معرفی کرد.
ایرینیوس ( 140- 203 میلادی) که از شاگردان "پلی کارپ" بود، شهادت داد که پس از سه انجیل، یوحنا خود انجیلی در زمان سکونتش در افسس نوشت. ایرینیوس تعریف می کند که چگونه پلی کارپ به او درس هایی را از یوحنا در مورد مسیح آموخته بود، تعلیم می داد.
کلمنت اسکندریه (155- 215 میلادی) چنین خاطرنشان کرد که یوحنا بعد از سه انجیل، انجیل روحانی نوشت .
هفت. این واقعیت که بر حسب سنت قدیمی کلیسا "یوحنا" را نویسنده این انجیل می دانند، دلیل کافی است او واقعا این انجیل را نوشته است.
تاریخ نگارش
کارشناسان و مفسران کتاب مقدس همگی موافق هستند که اناجیل (متی، مرقس و لوقا) قبل از انجیل یوحنا نوشته شده اند. دو پاپیروس متعلق به اوایل قرن دوم میلادی (حدود 110- 130 میلادی) در مصر کشف شده اند که هر کدام شامل بخش هایی از انجیل یوحنا هستند. به نظر می رسد که این نسخه ها از اولین کپی های انجیل یوحنا باشند.
مهم ترین دلیلی که ثابت کند انجیل یوحنا بعد از هفتاد میلادی (حمله ارتش روم به اسرائیل و ویرانی اورشلیم) نوشته شده است در یوحنا فصل 5 آیه 2 یافت می شود:"داخل شهر اورشلیم، نزدیک دروازه ای به نام "دروازه گوسفند"، استخری بود به نام "بیت حسدا" با پنج سکوی سرپوشیده در اطرافش." یوحنا به زمانی اشاره می کند که استخر سالم و قابل استفاده بود.
هم چنین احتمالا یوحنا بعد از شهادت پطرس و سایر شاگردان این انجیل را نوشت. وقتی پطرس درباره سرنوشت یوحنا از مسیح سوال کرد، مسیح پاسخ داد:"اگر بخواهم او می ماند تا بازگردم" (فصل 21 آیه 23). یوحنا شرح می دهد که این خبر در میان شاگردان پیچید که یوحنا نخواهد مرد، در حالی که مسیح چنین چیزی نگفت. او دوباره مسیح را به هنگام رویای زمان های آخر مشاهده کرد (مکاشفه فصل 1 آیات 9- 20).
انجیل یوحنا بین سال های 85- 90 میلادی و سال ها بعد از آن که پولس و سایر شاگردان مسیح شهید شدند، نوشته شد.
مکان نگارش
طبق گفته های ایرینیوس، انجیل یوحنا در افسس نوشته شد. پلی کارپ (شاگرد یوحنا) نیز شهادت می دهد که یوحنا بعد از سپری کردن سال های تبعید در جزیره پطمس، به افسس (جنوب غربی ترکیه) بازگشت و در اواخر قرن اول که در آن زمان پیر و سالخورده شده بود، در همان شهر چشم از جهان فرو بست.
مطابق قوانین بین‌المللی تمامی حقوق مربوط به مطالب و محتویات "دفاعیات مسیحی" محفوظ است. درج کامل مقالات "دفاعیات مسیحی" در سایر صفحات فیس بوک و وب‌ سایت‌ها، بدون ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم، اکیداً ممنوع و غیرقانونی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر